AZ ÉLI TÚL, AMELYIK KÉPES ALKALMAZKODNI

2020. április 14. 18:00 - Dervalics Ákos

4 hónappal vagyunk az első, Kínában regisztrált fertőzés után. Bámulatos látni, mennyit tanultunk mind egyénileg, mind társadalmilag. Hazánkban is alig egy hónapja, hogy korlátozásokat vezettek be, mégis egy sor új üzletet, üzleti modellt jelentettek be innovatív vállalkozások. A lakosság is egyre többet használja beszélgetésre a telefonját, a kisiskolások feltöltik vagy beküldik e-mailben a házit és spuriznak játszani. Ők köszönik szépen, jól vannak, de mi van a vállalatokkal, különösen az energiaszektorban, amelyek társadalmi igényeket elégítenek ki? Az éli túl, amelyik képes alkalmazkodni. Nekik minden válsághelyzet hoz új üzleti lehetőségeket is.

Lássuk mink van: épületek, járművek, gépek, utak, folyók, tengerek, hálózatok, adatok, rendszerek, sorolhatnám. Adottak, megvannak, nem tűntek el. Ami eltűnt, vagy legalábbis jelentősen csökkent, az az emberi érintkezés. Nem szívesen utazunk, a futár is csak az ajtóban hagyja a kiszállított árut, és már egy távoli tüsszentésre is felkapjuk a fejünket. Termelésben, szolgáltatásban, ahol egymás után több ember is ugyanazon eszközöket használja, ahol azonos légtérben van akár több száz ember is, hogyan lehet megoldani a vállalati értékteremtő feladatok ellátását? Egyáltalán mit szolgáltassunk, gyártsunk, amikor a vevők is otthon maradnak és nem vásárolnak? Az energiaellátás folyamatossága és biztonsága az elmúlt években leginkább a megújuló energiatermelés növekvő súlya miatt került előtérbe. Az az alap, hogy van áram, jogosan feltételezheti mindenki, de végső soron az energiatermelés mögött is emberek állnak. Bármennyire is épült már be számos automatizmus a villamosenergia ellátásba, emberi beavatkozásokra, hibaelhárításra, fogyasztói bekötésekre továbbra is szükség van.

"Minden fejben dől el!" - szokták mondani. Sokan a kormányoktól várják a segítséget, és ezzel nincs is semmi baj. Azért nincs ezzel baj, mert egy gazdaság, vállalatok és fogyasztók közössége mindig ellenállóbb, mint bármely vállalat önállóan. Az viszont rajtunk múlik, hogy mely segítséget vesszük igénybe és azt miként fordítjuk a vállalkozásunk hasznára. Az InnoEnergy is beáll a sorba, és a maga eszközeivel igyekszik segíteni a portfóliójába tartozó vagy a közeljövőben befektetést elnyerő innovatív energetikai vállalatokat. Mielőtt ezekről szólnék vegyünk sorra egy pár dolgot, amit a vállalatvezetők, alapítók meg tudnak tenni, hiszen a segítséget nem csak nyújtani kell, de létfontosságú (és természetesen illik is) megfelelő hozzáállással fogadni.

Elsődlegesen a vezetőkön múlik, hogy a munkavállalók fejében rend legyen, és a megfelelő óvintézkedések betartása mellett tudjanak munkájukra koncentrálni. A munkavállalók akaratuk ellenére kerültek komfortzónájukon kívülre, akár távmunkában dolgoznak, akár be kell járniuk a munkahelyükre: ez mindenkit másként érint. A személyes interakciók csökkenésével ezek feldolgozása is nehézségekbe ütközik.

Lássuk mivel kell szembenéznie ma egy vállalatvezetőnek:

Probléma 1: Bizonytalanság a munkavégzés fókuszát illetően (különösen távmunkában)
Megoldás 1: Segíthet az osztályokon átívelő vegyes munkacsoportok létrehozása egyértelműen kommunikált célokkal és felelősségi körrel pontosan meghatározott döntési joggal.

P2: Minden ember másként reagál a megváltozott munkakörülményekre és társadalmi kapcsolatokra.
M2: A vezető aktív kommunikációja magabiztos, következetes és megbízható kell legyen. Rá mindig lehessen számítani.

P3: Nem lesz minden a régi - hogyan fog változni a munkakultúra?
M3: Személyes interakciók ösztönzése és empátia felkeltése jó vezetői magatartás lehet

P4: Döntéshozatalban szerepet játszó személyes faktor csökken.
M4: Egyszerűen követhető, szilárd munkafolyamatokra és normákra van szükség a felelősségi körök világos kommunikálása mellett.

P5: Digitális kommunikáció számos módon szakíthatja meg a munkavégzést, ez aláássa a produktivitást.
M5: A digitális kommunikáció eszközeit a célnak megfelelően használva, és megfelelő időt hagyva egy-egy témában a munkavégzésre hatékonyság növekedéshez vezet.

P6: A választás nehézsége a digitális kommunikációs eszköztengerben.
M6: Mindaddig, amíg a vállalati működés alapjai (folyamatok, szervezeti struktúrák, jogkörök) tiszták és világosak, és a digitális eszközök ezek fenntartását támogatják, hasznosak a szervezet számára.

P7: Mi lesz az adatbiztonsággal?
M7: Tegyük egyszerűvé és világossá a munkavállalók számára az adatvédelmi elvárásainkat.

P8: Mi van, ha valami nem működik a szervezetben?
M8: Adjunk lehetőséget a munkavállalóknak, bátorítsuk őket új módszerek, folyamatok kipróbálására, vonjunk le következtetéseket és tanuljunk a tapasztalatokból.

Az innovatív KKV-k és startupok a következő üzleti problémákkal szembesülhetnek, melyekre a túlélés érdekében gyors megoldások kellenek: 

- likviditási problémák a vevők tartózkodása és a befektetési körök elhalasztása miatt,
- jövőbeli bevételek biztosítása - üzleti modell adaptáció, és/vagy üzleti környezet alakítása,
- munkavállalók megtartása, motiválása, nem utolsó sorban egészségük megőrzése.

Nálunk, az InnoEnergynél is folyamatban van a befektetéseink problémáinak felmérése, mellyel párhuzamosan konkrét intézkedéseket teszünk a befektetéseink értékteremtő képességének fenntartása, a munkahelyek megőrzése érdekében.

Elkötelezettek vagyunk aziránt, hogy a vállalt dekarbonizációs célokat szolgáló innovatív technológiák a válság után is rendelkezésre álljanak, és tovább tudják katalizálni az energiaszektor átalakítását.

Dolgozunk a munkahelyek megtartását segítő pénzügyi eszközök rendelkezésre bocsátásán, pl. partner bankjaink hitelei, a szerződésben vállalt tőkeemelések késleltetés nélküli rögzítése mellett támogatni fogjuk a vállalkozásokat az állami segítségek igénybevételében.

Legfontosabb most a munkahelyek megtartása, az ehhez szükséges likviditás biztosítása, továbbá a munkavállalók tevékenységének fókuszát az üzleti adaptációra helyezni.

#energia #energiahatékonyság #energiatárolás #mobilitás #körforgásosgazdaság #okostechnológiák #okosvárosok #innow #businessupportpackage #interregcentraleurope

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://greenbrother.blog.hu/api/trackback/id/tr8015804476

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása